Usein kysytyt kysymykset (UKK/FAQ)
K: Mistä löydän listan heti vapaista asunnoista?
V: Löydät vuokrattavat kalustetut asuntomme täältä. Saatavuus- ja hintatiedustelut voi tehdä olemalla meihin yhteydessä sähköpostitse tai puhelimitse. Yhteystietomme löydätte täältä.
​
K: Miten vuokraan kalustetun asunnon?
V: Voit tutustua vapaana oleviin kalustettuihin asuntoihimme täällä. Asunnon vuokraaminen onnistuu kysymällä ensin hintaa ja saatavuutta halutulle asunnolle. Yhteystietomme löytyvät täältä. Toimitamme sinulle tarjouksen vuokrauksesta sekä ohjeet vuokrasopimuksen kanssa etenemiseen sähköpostiisi.
K: Miten pääsen vuokraamaani asuntoon?
Helsinki: Voit noutaa avaimen vuokraamaasi asuntoon toimistollamme sijaitsevasta avainkaapista annetulla koodilla. Avainten luovutus onnistuu myös sovittaessa asunnon tarkistuksen yhteydessä.
​
Tampere: Sovimme asunnon avainten luovuttamisesta aina tapauskohtaisesti. Yleensä asuntojen avaimet noudetaan henkilöllisyystodistuksen kanssa Tampereen ydinkeskustasta saapumispäivänä.
​
K: Minulla on asunto Tampereella. Olisitteko kiinnostuneita vuokraamaan sen?
V: Mahdollisesti! Suosittelemme sinua ottamaan yhteyttä meihin, jotta voimme keskustella tarkemmin eri vaihtoehdoista vuokraukselle sekä tietysti asunnostasi. Yhteystietomme löydät täältä. Lisätietoja palveluistamme vuokranantajille löydät täältä.
​
K: Mitä kalustetun asunnon vuokraan kuuluu kalustuksen lisäksi?
Helsinki: Vuokrauksen sisältö sovitaan aina tapauskohtaisesti. Yleensä vuokraan sisältyy asunnon sekä kalustuksen hallintaoikeuden lisäksi kalustuksen ja perusvarustuksen lisäksi laajakaistayhteys. Vuokraan saa myös sisällytettyä sähkön mutta ensisijaisesti vuokralainen tekee oman sähkösopimuksen. Vuokraamme asuntoja myös kalustamattomana.
​
Tampere: Vuokrauksen sisältö sovitaan aina tapauskohtaisesti. Yleensä vuokraan sisältyy asunnon sekä kalustuksen hallintaoikeuden lisäksi sähkö, vesi ja laajakaistayhteys. Vuokraan saa myös sisällytettyä muun muassa liinavaatteet ja pyyhkeet. Kaikki asuntomme voi myös vuokrata ilman näitä.
​
K: Kuinka pitkäksi aikaa voin vuokrata kalustetun asunnon?
V: Pyrimme räätälöimään vuokrauksen kokonaisuuden tarpeidesi mukaan. Asunnon voit vuokrata kuukausista useisiin vuosiin. Suosittelemme ottamaan yhteyttä meihin, jotta voimme rakentaa juuri teille sopivan asumisen kokonaisuuden. Yhteystietomme löydät täältä.
​
K: Olen vuokrannut teiltä kalustetun asunnon. Saako asunnossa tupakoida?
V: Valitettavasti missään asunnossamme ei saa tupakoida asunnossa sisällä tai edes parvekkeella. Tämä on naapureiden sekä tulevien vuokralaisten viihtyvyyden takaamiseksi.
​
K: Mistä tiedän, että vuokraamani asunto on varmasti siisti?
V: Vaikka edellytämme vuokralaisiltamme aina asunnon loppusiivouksen tai siistimisen, niin tarkastamme asunnot aina vuokralaisen vaihtuessa ja paikkaamme puutteet siisteyden tasossa itse. Näin voimme luvata, että asuntomme ovat aina siistejä sinne saapuessanne.
​
K: Tein vuokrasopimuksen neljäksi kuukaudeksi kalustetusta asunnosta. Haluaisin jatkaa sopimusta yhdellä viikolla. Onko se mahdollista?
V: Vuokrauksen jatko onnistuu monesti ongelmitta ja joustavasti. Suosittelemme, että olet yhteydessä meihin, jotta voimme sopia jatkosta. Sopimusta ei tarvitse aina jatkaa kuukaudeksi kerrallaan, vaan myös lyhyemmät jatkokaudet ovat mahdollisia. Yhteystietomme löydät täältä
K: Huomasin vuokraamassani kalustetussa asunnossa vian asuntoon tai sen irtaimistoon liittyen. Miten toimin?
V: Pyydämme ilmoittamaan kaikista havaitsemistanne vioista tai korjaustarpeista välittömästi meille kirjallisesti. Yhteystietomme löydätte täältä. Mikäli ette saa meitä kiinni heti, niin kiireellisistä vioista voi myös ilmoittaa taloyhtiön huoltoyhtiölle, jonka yhteystiedot löydätte taloyhtiön ilmoitustaululta.
​
K: Kuuluuko vuokraamaani kalustettuun asuntoon pysäköintiä?
Helsinki: Asuntoihin ei suoraan kuulu omaa autopaikkaa. Autopaikka on kuitenkin mahdollista järjestää Helsingin ydinkeskustasta tarpeen mukaan. Autopaikasta sovitaan aina erikseen vuokrasopimuksessa.
Tampere: Osaan vuokraamistamme kalustetuista asunnoista kuuluu mahdollisuus vuokrata myös autopaikka tai se voi sisältyä vuokraan. Tästä kuitenkin mainitaan aina erikseen. Muussa tapauksessa kohteen vuokraan ei kuulu ilmaista pysäköintiä, vaan pysäköinti on lähtökohtaisesti maksullinen ja järjestettävä itse.
​
K: Tuleeko vuokralaiselle vuokrasopimuksessa määritellyn vuokran lisäksi muita kuluja kalustetun asunnon vuokraukseen liittyen?
V: Kulloinkin määritelty vuokra sisältää vuokraan sisällytetyt ja vuokrasopimuksessa eritellyt kulut. Esimerkiksi jos vuokraan on sisällytetty sähkö ja vesi, niin niihin liittyviä maksuja ei laskuteta erikseen. Yleensä vuokran lisäksi ei laskuteta muita kuluja.
​
K: Mitä kalusteita kalustetun asunnon kalustukseen kuuluu?
V: Asuntokohtainen kalustus vaihtelee kohteesta riippuen. Yleensä kalustukseen kuuluu muun muassa parisänky, vuodesohva, TV, TV-taso, ruokailuryhmä, astiasto, matot, taulut, valaisimet, kahvinkeitin, mikroaaltouuni, vedenkeitin, leivänpaahdin, pyykinpesukone ja niin edelleen. Suosittelemme tarkastamaan aina kalustuksen laajuuden ottamalla yhteyttä meihin. Yhteystietomme löydät täältä.
​
K: Mistä saan vuokraamani kalustetun asunnon avaimet vuokrasopimuksen alkamispäivänä?
Helsinki: Sovimme asunnon avainten luovuttamisesta aina tapauskohtaisesti. Yleensä sovimme aloitustarkastuksen ja avaimen luovutuksen asunnolle muuttopäivänä, jolloin tarkistamme asunnon yhdessä ennen vuokrauksen alkamista. Avaimen nouto onnistuu myös koodilla avainkaapista toimistoltamme osoitteesta Eerikinkatu 1.
​
Tampere: Sovimme asunnon avainten luovuttamisesta aina tapauskohtaisesti. Yleensä asuntojen avaimet noudetaan henkilöllisyystodistuksen kanssa Tampereen ydinkeskustasta saapumispäivänä.
​
K: Olen vuokrannut teiltä kalustetun asunnon. Pitääkö minun tehdä muuttoilmoitus?
V: Pyydämme kaikkia vuokralaisiamme tekemään muuttoilmoituksen aina kun asunnossa asutaan pidempään kuin kolme kuukautta. Tätä lyhyemmissä vuokrasuhteissa muuttoilmoituksen tekeminen on vapaaehtoista.
​
K: Onko minun mahdollista mennä katsomaan vuokrattavaa kalustettua asuntoa ennen varsinaisen vuokrasopimuksen tekemistä?
V: On toki! Olethan yhteydessä meihin, niin sovitaan aika asunnolla käymiseksi. Yhteystietomme löydät täältä.
​
K: Apua jäin lukkojen taakse vuokraamassani asunnossa! Miten toimin?
V: Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse. Asiakaspalvelun aukioloaikojen ulkopuolella vastaamme vain kiireellisiin sähköposteihin. Yhteystietomme löydät täältä. Mikäli et tavoita meitä, niin voit soittaa myös kyseisen taloyhtiön kiinteistönhuoltoon ja pyytää heitä avaamaan asunnon oven sinulle. Huomaathan, että tällöin sinun tulee kuitenkin olla tehnyt muuttoilmoitus taloyhtiöön tai sinulla pitää olla kopio vuokrasopimuksesta näyttää.
​
K: Miten käsittelette yrityksenä henkilötietojani?
V: Löydät kuvauksen henkilötietojen käsittelystä sekä yrityksemme tietosuojaselosteen täältä.
​
K: Voitteko toimittaa kalustukseen myös siihen normaalisti kuulumatonta irtaimistoa asuntoon, kuten matkasängyn tai tehosekoittimen?
V: Voimme sopia myös muun kuin normaalisti asuntoon kuuluvan kalustuksen toimittamisesta asuntoon. Tällaisista palveluista ja niiden saatavuudesta tulee kuitenkin aina sopia erikseen. Yhteystietomme löydät täältä.
​
K: Kuinka nopea WiFi vuokraamissanne kalustetuissa asunnoissa on?
V: Langattoman verkkoyhteyden nopeus vaihtelee asunnosta riippuen. Suuressa osassa asuntoja on nopea valokuituyhteys, mutta osassa asuntoja voi olla myös 4G-tekniikalla toteutettu verkkoyhteys. Tarkastathan asuntokohtaisen internetnopeuden meiltä. Yhteystietomme löydät täältä.
​
K: Voinko vuokrata teiltä asunnon jos minulla ei ole luottotietoja?
V: Luottotiedot edellytetään vuokralaisilta tapauskohtaisesti. Suosittelemme ottamaan yhteyttä meihin asian selvittämiseksi.
​
K: Voiko asunnon vuokrata ilman kalustusta?
V: Voi vuokrata. Suosittelemme olemaan yhteydessä meihin, jotta voimme laskea sinulle tarjouksen asunnon vuokrauksesta ilman kalustusta. Yhteystietomme löydät täältä.
​
K: Tuleeko vuokrauksesta maksaa vuokravakuus?
V: Lähtökohtaisesti kyllä. Vuokravakuuden tarve määritellään aina tapauskohtaisesti ja siihen vaikuttaa muun muassa vuokrauksen kesto sekä ajankohta.
​
K: Haluaisin perua sopimani vuokrauksen. Miten toimin?
V: Vuokrasopimuksen purkaminen tai irtisanominen onnistuu vuokrasopimuksessa määritettyjen ehtojen mukaisesti. Saat lisätietoja asiaan liittyen olemalla yhteydessä meihin. Yhteystietomme löydät täältä.
​
K: Saanko tuoda lemmikin vuokraamaani kalustettuun asuntoon?
V: Lemmikeistä tulee aina sopia erikseen kanssamme kirjallisesti. Ellemme ole sopineet asiasta vuokrasopimuksessa tai ilmoittaneet kyseisen asunnon vuokrausilmoituksessa, että lemmikit ovat tervetulleita, niin lähtökohtaisesti lemmikkejä ei saa tuoda asuntoon edes lyhyelle vierailulle käymään.
​
K: Pitääkö asukkaan itse siivota asunnossa?
V: Kyllä. Kalustetun asunnon vuokraaminen on kuin omassa asunnossa asuisi ja myös siivoaminen säännöllisesti kuuluu normaaliin asumiseen. Asunnoissamme on perustason siivousvälineet aina valmiina asukkaan käytettäväksi.
​
K: Kuinka laaja loppusiivous asukkaan tulee tehdä vuokrasuhteen päättyessä?
V: Määrittelemme loppusiivouksen laajuuden aina erikseen, mutta perusperiaate on, että omat jäljet tulee siivota ja asunnon olla vastaavassa kunnossa kuin vuokrasopimuksen alkaessa. Ikkunoiden pesu ja muut sesongeittain tehtävät toimet sovitaan aina erikseen.
​
K: Sain teiltä tarjouksen kalustetun asunnon vuokraamiseksi. Miksi hinta on eri kuin mitä mainostettu Oikotiellä?
V: Oikotiellä näkyvät hinnat ovat "alkaen hintoja" ja yleensä laskettu tietylle sopimuskaudelle. Lopullinen vuokran suuruus riippuu asunnon ominaisuuksien lisäksi muun muassa vuokrakauden pituudesta ja ajankohdasta.
​
K: Onko 2ndhomesilla kellon ympäri (24/7) auki olevaa asiakaspalvelua?
Helsinki: Ei ole. Olemme vuokranantaja, joka ei lähtökohtaisesti ole tavoitettavissa kellon ympäri. Tavoitatte meidät parhaiten viestillä/sähköpostilla/puhelimitse toimistoaikoina sekä arkisin ja viikonloppuisin klo 21 saakka. Ilta-aikoina käsittelemme vain kiireelliset yhteydenotot.
​
Tampere: Ei ole. Olemme vuokranantaja, joka ei lähtökohtaisesti ole tavoitettavissa kellon ympäri. Tavoitatte meidät sähköpostitse arkisin klo 22 ja viikonloppuisin klo 23 saakka. Ilta-aikoina käsittelemme vain kiireelliset yhteydenotot.